|
|
Antagningsnämnden - Ledamot* (3+3)Antagningsnämnden hanterar ärenden som rör antagningen av enskilda studenter till universitetet. Studenter som inte har antagits till program eller kurser de har sökt kan vända sig till antagningsnämnden för att få sitt fall prövat. Nämnden handlägger även ärenden rörande generella dispenser, överklaganden från enskilda studenter, samt ärenden rörande avgiftsskyldiga studenters rätt att studera vid Lunds universitet vid utebliven betalning, uppskov av betalning eller återbetalning.
Studentrepresentanter i antagningsnämnden är LUS och medlemskårernas företrädare i antagningsfrågor i nämnden. Studentrepresentanter i nämnden för LUS talan och ska vara väl förankrade i LUS medlemskårer och LUS ting.
En av de tre ledamöterna ska även utses till vice ordförande, se nedan.
Uppdraget är arvoderat med 7 000 kr per år samt 1 100 kr per sammanträdesdag.Mandatperiod: 1 år, tillträder 1 oktober. E-post: rep-antnam@lus.lu.se Särskild vikt kommer läggas vid- Stark integritetskänsla.
- Kunskap om antagningsregler och avgiftsskyldiga studenters förutsättningar.
- Erfarenhet av att hantera personärenden och studiesociala frågor.
- Erfarenhet av tidigare förtroendeuppdrag som studentrepresentant.
- Förståelse för hur funktionsnedsättningar kan påverka möjligheten att studera vid vissa utbildningar vid Lunds universitet.
Tidsåtgång och ÅterrapporteringAntagningsnämnden sammanträder ungefär sex gånger per år. Utöver detta ska studentrepresentanterna rapportera regelbundet om övergripande trender, nya problemställningar och anomalier i antagningssystemet till LUS presidium. God kontakt med studentombudet och doktorandombudet är en vital del av uppdraget. Studentrepresentanterna ska kunna stötta LUS presidium och medlemskårerna i frågor rörande antagning. AktivaHistorikDu måsta vara inloggad för att se historiken. GDPR och sånt där. |
|
|
|
|